Hållbarhet

 
 
Sustainable-Development-Goals_icons-03-1.jpg
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

Maten

En tredjedel av hushållens klimatavtryck kommer från maten. Det vill vi påverka.

  • Märkbara val: Vi ska bidra till en mer hållbar matkonsumtion genom att erbjuda ett brett sortiment av hållbarhetsmärkta och certifierade varor, till rimliga priser. Vi stimulerar grönare konsumtion i butiken med nudging och extra poäng på gröna och hållbara produkter. Vår tanke är att det ska vara lätt för dig att göra bra val. Oavsett om det är hälsa, pris, miljö, produktion eller smak som är viktigast för dig. Bland vissa produkter har vi gjort valet åt dig, bland annat säljer vi enbart ekologiskt odlade bananer. Rosorna du hittar i butiken är också uteslutande odlade enligt fairtrades regelverk.

    Vårt mål är att 2025 ha en ekoandel på 30 % i butiken. Med din hjälp kan vi nå dit tillsammans.

  • Mindre matsvinn: En allt för stor del av den mat som produceras når aldrig våra magar. Vi arbetar därför aktivt för att minska matsvinnet inom hela vår verksamhet. Detta gör vi genom rätt verktyg och planering, rätt priser och produkter och god framförhållning i butiken. Vi sänker ner varor som är nära utgångsdatum och skänker de produkter som går att skänka. Vi mäter dagligen vårt svinn och arbetar med statistik för att minska det. Det matavfall vi har som går till svinn återvinns och blir till biogas.

    Hjälp oss minska matsvinnet genom att välja ett bäst före datum som är tillräckligt bra för dig, frysa in produkter som snart går ut ur datum och handla våra produkter med nedsatt pris. Bra för plånboken och för miljön.

  • Schyssta proteiner: Sortimentet hos oss ska uppmuntra och bidra till en mer hållbar proteinkonsumtion. Detta gör vi genom ett utökat utbud av goda vegetariska rätter, fisk från hållbara bestånd och ägg från frigående höns.

    Vi säljer ingen rödlistad fisk och strävar efter att använda WWF:s fiskguide i våra sortimentsrevideringar. Det mesta ur sortimentet av fisk och skaldjur är antingen ASC eller MSC märkt. Senast 2022 ska all fisk vi säljer vara grönlistad. Vi lyfter fram svenskt kött i butiken och allt kött vi säljer ska vara ansvarsfullt producerat och omfattas av noggranna kontroller


Miljön

  • Hållbara material: Vi lägger stor vikt vid att ta fram klimatsmarta förpackningar till våra butikslagade produkter. Förpackningsmaterial väljs utifrån produkternas behov och egenskaper. Vi plastbantar vårt produktionskök där det är möjligt och använder återvunnen plast i stor utsträckning. Våra matlådor hittar du ofta i materialet bagasse, ett förnyelsebart biomaterial gjort på återvunna sockerrör. Du kan slänga lådan rakt i komposten när du ätit färdigt.

  • Smart resursanvändning: För att minska klimatpåverkan använder vi uteslutande grön el från sol, vind och vatten. Allt vårt avfall källsorteras med undantag för de soptunnor där kunderna kan slänga sitt skräp. Vi använder moderna och energisnåla kylar och frysar för att minska vår klimatpåverkan. Butiken har också en pantmaskin, där alla våra kunder varje dag bidrar till ett mer effektivt resursutnyttjande.

  • Gröna transporter: Som en liten butik med ett begränsat utbud får vi det svårt att ha alla sorters produkter i butiken, däremot vill vi möta våra kunders behov så gott vi kan men det får inte bli på bekostnad av transportutsläpp. Till största del använder vi leverantörer som finns centralt listade hos Axfood för att få hem våra varor i samma transport. Vi undviker uteslutande halvtomma leveranser. För våra lokala leverantörer som inte finns centralt listade, ställer vi önskemål på hållbara drivmedel men också en omfattande planering bakom varuförsörjning för att säkerställa att leveranser inte enbart går till och från oss.

  • Hållbar odling: Vi ska värna om vatten, jord och biologisk mångfald i jordbruket. Det gör vi genom att arbeta för mindre kemikalieanvändning och hållbar vattenförbrukning. Våra frukt och grönt leverantörer jobbar enligt Axfoods rutiner för hållbar vattenförbrukning.

    I samarbete med Gröna Bigården i Vidja odlar ICA Nära Telefonplan sin egna honung i Trosa Skärgård. Våra biodlare värnar om bina och den biologiska mångfalden och vi är mycket stolta över detta samarbete. Våra biodlare har precis som vi, ett stort engagemang för miljö och pollinering. De ser till att det finns dragväxter hela säsongen, odlingen är långsiktig, enligt ekologiska metoder och med omtanke för friska bin.

Sustainable-Development-Goals_icons-06-1.jpg
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

01-ingen-fattigdom.png
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

Människan

  • Hållbara leverantörer: Vi ska arbeta för att förbättra arbets- och levnadsvillkoren för anställda och odlare i hela leverantörskedjan. Det är en stor utmaning eftersom de ofta är komplexa och finns i vitt skilda länder. Mat ska produceras på ett socialt hållbart sätt. Genom att ställa krav på våra leverantörer vad gäller säkerhet, kvalitet, miljö och socialt ansvar säkerställer vi att odlare och arbetare har goda arbetsvillkor och -förhållanden. Alla våra leverantörer och samarbetspartners skriver under Axfoods uppförandekod. Vill du läsa mer om denna så hittar du den här.

  • Hälsosamma vanor: Vi vill bidra till ökad hälsa bland såväl kunder som medarbetare. Det gör vi genom att uppmuntra till en mer hållbar livsstil. Alla i personalen får friskvårdsbidrag och vi har ett starkt fokus på våra medarbetare och att dessa ska trivas på sin arbetsplats. Alla medarbetare utbildar sig årligen i ergonomi, HLR, miljö & hållbarhet och mer produktnära utbildning. Med mer kunskaper tror vi att det blir roligare på jobbet. Vi uppmuntrar även våra medarbetare att utvecklas internt och ta större ansvar i butiken. Med goda arbetsförhållanden skapar vi ett hållbart arbetsklimat med låg sjukfrånvaro och god hälsa bland våra medarbetare.

  • Olika berikar: För oss är mångfald en förutsättning för framgång. Medarbetarnas breda kunskaper, kompetenser och perspektiv skapar nya möjligheter och bättre värden för oss och för kunden. Våra medarbetare och kunder ska spegla det samhälle vi är en del av. Det är tack vare våra medarbetare med olika erfarenheter, kunskapsområden och bakgrunder som vi kan möta våra kunder på bästa sätt. Vi strävar efter en jämn könsfördelning i företagets ledningsgrupp, idag ser andelen ut som följande: Män: 33% och Kvinnor 67 %. Vi tror att mångfald och jämställdhet bidrar positivt till vår affär. För oss handlar jämställdhet inte bara om en jämn könsfördelning i antal personer på olika nivåer. Det handlar lika mycket om en jämn fördelning av makt och möjligheten att kunna fatta beslut och påverka.


Samhällsengagemang

  • Samarbeten och medlemskap: Vi stödjer WWF världsnaturfonden, SOS barnbyar, nattvandrarna och våra grannar; Midsommargården.

  • Samhällsprojekt: Vi finansierar installationer av solcellsparker i utvecklingsländer.